عباس شاهسونی در رابطه با آلودگی هوا و بارشهای اخیر گفت: این بارشهای جزئی روی کاهش غلظت هوا تأثیر زیادی ندارد. بارش باید زیاد باشد تا بتواند آلودگی هوا را حذف کند. هر چند این بارش جزئی نیز بهطور تقریبی تغییری در شاخص هوای تهران در محدوده قابل قبولی قرار گرفته است.
شاهسونی ادامه داد: مهمترین مسئله برای کاهش آلاینده در هوا، باد است که اگر اتفاق بیافتد کمک کننده است.
رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت اظهار داشت: نیاز به تعطیلی مدارس و ادارات در زمانی است که شرایط اضطراری را اعلام کنند. یکی از معیارهای اصلی پیش بینی هوا توسط سازمان هواشناسی است. سازمان هواشناسی برای امروز ناپایداری و ورزش باد تا سرعت ۱۲ متر بر ثانیه را پیش بینی کرده، با توجه به ناپایداری و عمق اختلاط که به ۱۲۰۰ متر میرسد شرایط به گونه است که در واقع به حد اضطرار نمیرسد.
عضو هیئت علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی اذعان کرد: طبق آماری که سازمان اورژانس منتشر کرده است در بازه زمانی ۱۱ تا ۲۰ آذر ۱۳ درصد مراجعان اورژانس به علت بیماریهای تنفسی بوده است؛ طبق این آمار تعداد بیماران و مراجعان ما در آلودگی هوای امسال نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است.
وی ادامه داد: شهرهای آلوده در بحث موارد تنفسی، به طور میانگین ۲۱ درصد افزایش پیدا کرده است.
مازوت سازی متوقف نشده است
شاهسونی بیان کرد: دولت در بحث مازوت فقط نیروگاه شازند اراک، اصفهان و کرج را قطع کرد و این ابلاغیه برای تمام کشور و نیروگاهها نبوده است. یعنی کارگروه ملی آلودگی هوا تصویب کرد مازوت سوزی در سه نیروگاه متوقف شود و دولت در بقیه نیروگاهها با توجه به اینکه مردم کمتری در آن مناطق وجود داشته باشند طرح مازوت سازی را قطع نکرده است.
رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت تصریح کرد: مازوت به طور کلی دو آلودگی اعم از دی اکسید گوگرد و آلاینده گازی تولید میکند که برای سیستم تنفسی فوقانی مخرب و مشکل ساز است؛ به خصوص برای افرادی که آسم دارند. زیرا دی اکسید گوگرد در واکنش با آب یا بخار آب به اسید سولفوریک تبدیل شده و قسمت فوقانی سیستم تنفسی را درگیر خواهد کرد.
وی اذعان کرد: مواجه با پی ام دو و نیم خطرات زیادی را برای سلامت سیستم تنفس، بیماران قلبی و بیماران تنفسی دارد؛ همچنین سبب خسخس سینه، سوزش چشمها و تولید بلک کربن یا کربن سیاه میکند که قطر کربن سیاه زیر دو و نیم میکرون است و برای سلامتی انسان خطرناک است.
تأثیر خودروها و کارخانهها روی آلودگی هوا
شاهسونی گفت: ما آمار صددرصدی راجع به این مورد نداریم. زیرا هر شهری میزان آلودگیاش متفاوت است. زمانی میتوانیم اعلام کنیم که سیاهه را برای تخمین استفاده کرده، موجودی انتشار منابع مختلف را بررسی و نمونه برداری کنیم. بعد از انجام این فعالیتها میتوانیم درصد سهم هر منبع در آلودگی هوا چقدر است.
وی در پایان خاطر نشان کرد: طبق آخرین سیاهه منتشر شده در سازمان محیط زیست، شهر تهران منبع اصلی، منابع متحرک است اما در استان اراک یا خوزستان منابع متحرک برای آلودگی به طور معمول ثابت است اما در تهران منبع انتشار آلودگی به صورت عمده منابع متحرک هستند.
نظر شما